Știu o rețetă.

„Ai grijă când citeşti cărţi despre sănătate. S-ar putea să mori din cauza unei greşeli de tipar.” Mark Twain.

Cand vine vorba despre a ne mentine in forma sau sanatosi, aud des vorbindu-se despre cele mai sanatoase alimente si retete si mult mai rar despre activitatea fizica.

Sunt doua atitudini diferite aici a) atentia acordata pe ceea ce aducem in corp (alimente, confort) si b) pe ceea ce renuntam (calorii, energie, comoditate).

Motivele pentru care alegem cu usurinta prima atitudine sunt usor de inteles. Doar ca nu este vorba doar de comoditate, lene sau inertie.

Intr-o anumita masura, interesul pe care il avem pentru a obtine, a lua, a atrage, a aduce in corp/in minte este o expresie a procesului prin care Eul nostru s-a format. Am luat din mediu putin cate putin si am adaugat persoanei noastre. Ne-am identificat cu unele persoane (am luat, am asociat), am strans informatii, ne-am format obiceiuri, creierul nostru a strans din ce in ce mai multe circumvolutiuni.

Poate ca acum iti e mai usor sa intelegi de ce ne este greu sa renuntam la o parte din noi, chiar daca nu este una sanatoasa/pozitiva. Avem o aversiune puternica fata de pierdere.

Si la nivel colectiv gasim aceasta dinamica.

Este ca si cum niciun lucru viu (aici includ ideile si ordinea unui sistem) nu vrea sa moara. Vedem cu totii cat de greu se schimba un sistem politic.

Dar de fiecare data cand aud vorbindu-se doar despre cele mai bune retete si alimente, in lipsa exercitiilor fizice, imi apare in minte imaginea unor corpuri  hranite cu tot ce au nevoie, dar captive, pasive, asa cum apar in unele filme sf.

Diferenta dintre atentia acordata exclusiv alimentatiei potrivite fara activitate fizica si o atitudine care combina alimentatia si miscarea este diferenta dintre o apa statuta si o apa curgatoare. 

Nu mai stiu unde spunea Jung ca cea mai mare pasiune a omului este inertia.

 

(dupa ce am scris acest text, cineva mi-a spus ca tine regim, merge la sala si a reusit sa scape de cateva kilograme. Doar ca simte ca acele kilograme sunt o parte din ea si ii este greu sa renunte la ele.)