Principiul al doilea al termodinamicii (văzut din perspectivă psihologică).

Principiul al doilea al termodinamicii spune că transferul de caldură are loc în cazul unei diferențe de temperatură și că acest transfer se face de la sine doar de la temperatura mai înaltă la temperatura mai joasă.

În fizică, cantitatea de căldură este simbolizată prin Q. În psihologie, mai bine zis în psihologia de cuplu, Q este:

– disponibilitate emoțională (sunt atent la emoțiile tale și țin cont de ele vs. le observ, dar nu prea mă interesează și sunt atent mai mult la nevoile mele);
– inteligență emoțională (pot distinge între mai multe tipuri de emoții și implicațiile lor);
– generozitate (sunt suportiv, renunț la ceva ce imi place în favoarea unui lucru care îți place ție, îți acord timp, resurse și te ajut);
– răbdare (nu primesc unele lucruri de care am nevoie de la tine, dar am răbdare și încredere că le voi primi);
– maturitate emoțională (nu am fluctuații mari în emoțiile pe care le am față de tine, știu să pun niște limite de care am nevoie pentru a mă proteja, dar și pentru a proteja relația noastră, îmi pot exprima emoțiile pozitive și negative).
– încredere în calitățile celuilalt (poate că nu le manifești suficient de mult sau nu crezi că le ai, dar eu ca partener le văd și cred că se vor dezvolta).

Ceea ce mi se pare foarte interesant este nedreptatea aparentă dintr-o asemenea relație. De ce intr-o relație pe care amândoi și-o doresc, un partener care deși nu primește suficient oferă mai mult, face un efort mai mare și este mai atent în comparație cu celălalt ?

Am întâlnit de multe ori situația asta și în consilierea psihologică: relația de cuplu nu mergea prea bine, unul dintre parteneri făcea mai multe greșeli și tocmai celălalt, mai prezent și mai conștient, venea la consiliere pentru a încerca să repare relația. M-am și bucurat de generozitatea și maturitatea unor persoane, daruri pe care nu le meritam atunci.

Aflați la un anumit nivel de dezvoltare personală, faptul că suntem mai conștienți pur și simplu ne obligă să facem mai mult. Este ca un program strecurat de Natură în genele noastre pentru a ne asigura evoluția. În afara relațiilor de cuplu, acest lucru se observă ușor în cazul personalităților care au adus schimbări esențiale în societate (și nu puține au scăpat „nepedepsite”). Zilele astea m-am gândit la Martin Luther King Jr. Și mai este și explicația simplă (din fizică): cineva care nu are un lucru nu poate să îl ofere.

Când ești conștient, în relația ta de cuplu, de funcționarea acestui principiu al termodinamicii și ai suficientă încredere și forță în a-ți menține Q-ul (dar fără a fi dependent de partener) poți fi sigur de faptul că iubești acea persoană.

Și nu e nimic nedrept, doar că e nevoie de efort.