Tati ne uitam impreuna la un copac ? (Joint attention)

Despre „joint attention” vreau sa spun cateva lucruri pe scurt. Pastrez denumirea din engleza pentru ca daca vrei mai multe informatii poti gasi material pe net.

Joint attention, adica „atentia in comun”, este definita ca interactiune sociala in care doi indivizi isi cordoneaza simultan atentia vizuala catre un obiect sau eveniment, cu mentiunea ca cei doi trebuie sa fie constienti de impartasirea atentiei. Aceasta abilitate joaca un rol critic in dezvoltarea sociala si a limbajului. Afectarea dezvoltarii acestei abilitati este o trăsătură esentiala a copiilor cu autism.

Joint attention este considerat a fi un precursor esenţial al dezvoltarii theory of mind (nefiind descoperite la noi in tara, te asigur ca e mai bine sa le prezint in engleza). Ca sa pot face legatura cu joint attention , theory of mind reprezinta capacitatea de a intelege ca o alta persoana are ganduri, emotii, interese, intentii diferite de ale tale. Desi poate fi perceputa ca o abilitate comuna si fara sa aiba ceva special, lipsa acesteia are consecinte severe pentru dezvoltarea abilitatilor sociale si a limbajului. Daca conectam pe o linie temporala aceste fenomene putem observa cum joint attention sustine formarea theory of mind iar aceasta din urma devine o achizitie esentiala in dezvoltarea empatiei. Si poate empatia e un mic combustibil pentru abilitatile sociale, inteligenta emotionala, compasiune, acceptare si toleranta. Totul se leaga !

Consolidarea tuturor elementelor care compun aceasta abilitate are loc la 12 luni. Asa cum se intampla des in psihologie, nu toti psihologii sunt de acord cu aceasta varsta. Totusi, daca puiul tau nu manifesta abilitatea in acest interval de timp poate ar fi bine sa citesti mai mult sau chiar sa mergi la un specialist.

„Ne uitam impreuna” adica ne sincronizam in acelasi proces. E mai mult decat actiunea de a privi. In acel moment sunt doua persoane care privesc un obiect comun si care, dintr-un punct de vedere, sunt conectati. Ceva din lumea in formare a copilului (curiozitatea si curajul in a explora mediul) se intalneste cu cea a adultului (il va incuraja, il va sprijini sau il va proteja pana la separarea de obiectul pe care copilul vrea sa il priveasca/exploreze ?). Aceasta experienta il ajuta pe copil sa „inteleaga” ca parintii sunt persoane cu preferinte si intentii diferite ceea ce il poate ajuta sa se contureze ca individ separat.

Joint attention nu apare doar cand copilul si parintele privesc un obiect. Se manifesta si intr-un context social: contactul cu o persoana straina, un eveniment neprevazut care declanseaza o emotie spontana, apropierea unui caine. Copilul este atent la parinte in acele momente si intr-o masura isi va regla propriul raspuns emotional in functie de cel al parintelui (social referencing).

Iti recomand clipul urmator pentru un exemplu bun al acestei dinamici. In clip poti observa acest fenomen, dar si lipsa lui, la un copil nediagnosticat si la un copil cu autism:



-

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s