Ce se intampla in mintea unui psiholog in timpul unei sedinte.

Cele 50 de minute pe care un psiholog le acorda clientului sunt foarte solicitante. Stiu ca unele persoane isi imagineaza ca a sta pe un scaun si a asculta nu presupune prea mult efort. Din experienta mea pot spune ca sunt cu mult mai relaxante 50 de minute de efort fizic. Modul in care un psiholog te asculta este intr-o antiteza completa fata de modul in care te asculta un prieten. Psihologul isi focalizeaza atentia pe ceea ce ii spui, dar si pe mesajele nonverbale, face liste mentale cu subiectele pe care le deschizi si pe care poate chiar le uiti, se straduieste sa lase deoparte gandurile personale care nu sunt utile si trebuie sa faca si scenarii, adica interpretari ale unor dinamici psihologice.

Uite ce ganduri trec prin mintea psihologului, in doar cateva minute, in timp ce te asculta sau iti vorbeste:

In ce fel se leaga ceea ce imi spune de obiectivele lui? Imi povesteste ceva de cateva minute bune: are nevoie sa se descarce? Sa il las sa continue sau are nevoie de mai multa directie si structura din partea mea? Daca il ascult mult timp, e posibil sa creada ca sunt prea pasiv si ca nu particip? Visul pe care mi l-a povestit in urma cu patru luni are vreo legatura cu intamplarea de care imi spune acum? Ah, ma mananca barba, dar acum n-ar fi un moment bun sa ma scarpin, pentru ca poate fi interpretat ca o nesiguranta (self-touch gesture); In acest moment e potrivita o abordare psihodinamica sau una mai concreta? Mi-a facut pur si simplu un compliment sau suntem in situatia unui transfer sau in acest moment m-a pus, din punct de vedere psihologic, in rolul unei persoane importante pentru ea? Oare e un moment bun sa-mi spun parerea in legatura cu aceasta tema, pentru ca, prin contrast, sa-si clarifice propria pozitie? Spre ce anume mi-am indreptat cel mai mult atentia in ultimele sedinte? (pentru ca in acest fel imi dau seama de lucrurile pe care le-am ignorat); Daca imi fac o imagine de ansamblu, care sunt emotiile predominante pe care aceste intalniri mi le-au lasat? Ce semnificatie au acestea? Duce la ceva semnificativ ceea ce imi spune acum sau sa-l atentionez ca mai are putin timp din sedinta? E pe cale sa se desparta/sa divorteze si imi cere parerea: nu-mi permit sa influentez o decizie care schimba viata unei familii, trebuie sa fiu foarte atent incat sa raman cat mai obiectiv si sa nu-mi interpreteze cuvintele; Oare e pregatit acest client sa-i fie contrazise unele credinte sau iluzii? Sau asta va pune distanta intre noi si va slabi alianta noastra terapeutica? Tocmai mi-am dat seama de constientizarea pe care o cauta de cateva saptamani, dar nu ii pot spune, trebuie sa ajunga singur la insight si ma intreb cat timp ne va lua; A deschis doua subiecte deja, doua linii de analiza, si continua cu altceva, trebuie sa le tin minte pentru cand va dori sa le reia.

Desi face parte dintr-un domeniu complet diferit, mi se pare ca acest clip ofera o reprezentare potrivita:

http://www.youtube.com/watch?v=gJADJoxK9Ss

